Direkte tog Oslo - Arendal må på plass! 

Leder i På banen nr 1-24.

Av Kjell Espeland Halvorsen

Foreningen Arendalsbanes Venner har nå eksistert i 35 år. Vi startet opp i en tid da de fleste sidebanene i Norge ble lagt ned, og også vi opplevde trusselen om nedleggelse. Elektrifiseringen av Arendalsbanen i 1996 ga derimot noen år med stor optimisme. Samferdselsmyndighetene og NSB sviktet imidlertid ved at det etter elektrifiseringen ikke ble satt inn nye direktetog mellom Arendal og Oslo.

35 år senere er Arendalsbanen fortsatt i daglig drift, men tilbudet i dag er ikke godt nok til at toget blir førstevalget for en reise mellom Arendal og Oslo. De aller fleste velger veitransport.

Vår forening arbeider fortsatt aktivt for økt bruk av Arendalsbanen, og samtidig tar vi godt vare på den freda stasjonsbygningen på Rise.

Direktetog
Arendalsbanen/Sørlandsbanen trenger en langtidsplan. Hele regionen bør samle seg for å kjempe fram et togløft. I vår landsdel må vi legge press på sentrale styresmakter slik at det utarbeides konkrete planer for direktetog mellom Oslo og Arendal. Nelaug stasjon bør utvikles til å bli den jernbanestasjonen i landet der deling og skjøting av togsett skjer flest ganger i døgnet.

Norske Tog AS skal kjøpe mange nye tog i nær fremtid, og de har en opsjon på 66 firevogns langdistansetogsett hos sveitsiske Stadler. Slike togsett bør i fremtiden kjøres til og fra Arendal stasjon. Togbytte på Nelaug for reisende med Arendalsbanen må unngås hvis passasjerene skal komme tilbake til toget. Vi må snart kunne sette oss godt til rette i et høykvalitetstog på Arendal stasjon for så å bli fraktet helt til Oslo uten togbytte. Dette er et «must» for at Arendalsbanen skal kunne konkurrere om de reisende, og for at Arendalsbanen skal kunne få en viktig betydning i fremtidens transportavvikling. Vi må ta i bruk det utslippsfrie toget i langt større grad enn i dag!

Jernbanereformen
Oppdeling av landets langdistansestrekninger i tre forskjellig trafikkpakker, var ingen god ide. Norge er et lite jernbaneland. Alle langdistansestrekningene bør driftes av ett og samme jernbaneselskap. Vi må også få tilbake lavprisbillettene som kan gjelde på alle landets togstrekninger. Togmateriell og personell må kunne benyttes over hele landet ved behov, og ikke være bundet opp til enkeltstrekninger slik det er i dag. Et veldrevet nasjonalt togselskap med høy grad av service må vi kunne få til i Norge. Et slikt selskap må ha som primæroppgave å utvikle det aller beste togtilbudet. Bussdrift bør overlates til private aktører.

Punktlighet
Bane NOR, Norske Tog AS og Go-Ahead Nordic har en stor jobb å gjøre for å gjenreise tilliten til toget. Skinnegang, strømforsyning, signalanlegg og alle togsettene må være i orden for at passasjerene skal vende tilbake til toget, og for at vi igjen kan stole på togtabellen!

Bruk banen
Da vi i 1989 startet opp Nelaugbanens Venner var hovedbudskapet vårt; BRUK BANEN. Gjennom våre mange ulike arrangementer fikk banen mye og god oppmerksomhet i media.
Befolkningen brukte virkelig banen på 1990-tallet. De jernbaneansvarlige har imidlertid ikke i ettertid klart å utvikle et høykvalitets reisetilbud til og fra Arendal stasjon.

Vi bør fortsette å bruke banen. Vi minner om de lokale mulighetene til å oppleve steder og vakker natur mellom Arendal og Nelaug. Som omtalt i bladet kan det gjennomføres flere fine vandreturer ved å ta toget til Bøylestad og gå derfra til Flaten eller til Froland stasjon.
Sykkelruta Nelaug – Arendal feirer også 35-årsjubileum i år. Go-Ahead Nordic innførte i sommer gratis frakt av sykler på Arendalsbanen. Dette er en flott jubileumsgave fra togselskapet. Vi anbefaler både enkeltpersoner, familier og vennegrupper å planlegge flere turer gjennom sykkelløypa kommende sesong.

Rise stasjon
Rise stasjonsbygning er nå ferdig restaurert utvendig. Arbeidet har pågått over tre år. Firmaet Bøylestad Moen AS har utført et flott renoveringsarbeid, og aktive foreningsmedlemmer har stått for alt malerarbeidet. Vi er veldig stolte av resultatet!
Nå gjenstår priveten. Dette uthuset, som også er fredet, skal bli like fint som stasjonsbygningen.

Arendalsbanen – mer enn en sidebane
Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport, utarbeide en strategi for fjerntogstrekningene og revurdere trafikkpakkene. Dette arbeidet skal være ferdig i februar 2026.
Det kommende året skal vår forening bruke godt til å fortelle hva som vil gi økt bruk av Arendalsbanen. Banen er i god teknisk stand, men lokaltogene er over 40 år gamle.

Vårt mål er at befolkningen, politikerne i Arendal, Agder fylkeskommune og stortingsrepresentantene fra Agder sammen arbeider for at Arendal stasjon blir endestasjon for direktetog mellom Oslo og Arendal! Arendalsbanen bør bli noe langt mere enn en tilbringerbane til Sørlandsbanen! Snakk høyt om dette i alle sammenhenger!