Innspill til jernbanedirektoratet
Innspill til Jernbanedirektoratet
angående fremtidig reisetilbud på Sørlandsbanen og Arendalsbanen
Om et år skal Jernbanedirektoratet legge frem planer for Samferdselsdepartementet som viser hvordan reisetilbudet med tog til og fra Sørlandet skal være i fremtiden. Arendalsbanens Venner ønsker i den forbindelse høye ambisjoner om at Sørlandsbanen og Arendalsbanen skal få vesentlig større betydning i trafikkavviklingen i fremtiden.
Dersom hovedmålsetningen fremdeles skal være at trafikkøkning skal skje på jernbanen i stedet for på veien, må det stor satsing til. Toget må komme seg ut av den bakevja det har havnet i! Utfordringen blir å vinne tilbake mye av den trafikken som i løpet av årtier er blitt overført til både bil og busser langs E-18.
Den største satsingen i så måte vil være å hente frem planene for Grenlandsbanen og gi dette prosjektet større prioritet i utbyggingen av jernbanen i Norge.
Men reisetilbudet på dagens Sørlandsbane og Arendalsbane må også videreutvikles og forbedres i påvente av en moderne og mer konkurransedyktig jernbane. Standarden på togreisen må heves betraktelig. Jernbanen må bli et attraktivt alternativ til veitransport for alle kategorier passasjerer.
Tilliten til norsk jernbane må gjenoppbygges, slik at toget igjen kan bli til å stole på. Dagens problem med lav punktlighet og lav regularitet, må finne en løsning.
Reisetiden med tog Oslo – Nelaug – Arendal må forkortes gjennom at ruteplanprosess og kapasitetsfordeling oppnår bedre ruteleier og raskere ekspressavganger.
Dagens lokaltogmateriell på Arendalsbanen er overmodent for utskifting. I den forbindelse må Arendalsbanen regnes som en del av fjerntogstrekningene i Norge, ikke bare en sidebane til Sørlandsbanen. Toget til Arendal må ha samme standard som toget til Kristiansand og Stavanger. Direktetog til Arendal vil også være en stor forbedring i tilbudet. Togbytte på Nelaug er ikke ønskelig for mange potensielle togreisende, enten de reiser med barnevogn, rullestol, eller mye bagasje.
Det elektriske toget er det eneste reelle nullutslippstransportmidlet i dag, og det bør vektlegges. Sørlandsbanen og Arendalsbanen må få sin rettmessige plass i et bærekraftig samfunn.
Toget som transportmiddel må dra nytte av gode langtidsplaner med varige løsninger. Det gode tilbudet må komme først – så vil brukerne komme etter hvert. Vi kan ikke planlegge ut fra dagens bruk, men se på reisepotensialet mellom Oslo og Sørlandet. Vi nevner i den sammenheng at Kristiansand-Arendal-regionen har rundt 150 000 innbyggere. Dette skulle kunne forsvare et skikkelig togtilbud.
Oppsummert mener Arendalsbanens venner at følgene må på plass:
- Direktetog Oslo-Arendal med fjerntogsstandard
- Kortere kjøretid / ekspressavganger
- Et bedre togtilbud med høyere regularitet
Vennlig hilsen styret i Arendalsbanens Venner